آخرین اخبارایران و جهان

 مراسم هفتمین سالگرد درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی (ره)، پنجشنبه 21 دی 1402 با حضور جمعی از شخصیت‌های سیاسی در حسینیه جماران برگزار شد.

در مراسم هفتمین سالگرد رحلت آیت‌الله هاشمی؛

روحانی: هاشمی به ما گفت، در سخت‌ترین شرایط به صحنه بیاییم/ هر جمهوری اسلامی به غیر از آنکه امام فرمود، آن جمهوری اسلامی نیست که مردم به آن رای دادند/ شورای نگهبان باز می‌خواهد رقیب نامزد اصلی انتخاب آرای باطله باشد؟

حسن روحانی در مراسم هفتمین سالگرد رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: امروز روز امتحان بزرگ تاریخی برای شورای محترم نگهبان است. تاریخ در این روزها درباره شورای نگهبان قضاوت خواهد کرد. باز می‌خواهند رقیب نامزد اصلی انتخاب آرای باطله باشد؟

به گزارش جماران؛ حسن روحانی در مراسم هفتمین سالگرد رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در حسینیه جماران گفت: شخصیت آقای هاشمی و راه و مسیری که پیش پای ما گذاشت هرگز از یاد نخواهد رفت. او شخصیتی بود که در سخت‌ترین شرایط خود پیشقدم در صحنه برای حل معضلات بود. معمولا در روزهای سخت و پیچیده به صحنه آمدن و بار مسئولیت بر دوش گرفتن کار ساده و آسانی نیست و این توصیه هاشمی رفسنجانی به همه یارانش و دوستداران انقلاب است که هیچگاه از صحنه سیاست و پیشرفت کشور و حل مشکلات جامعه پا پس نکشیم.

روزهایی بود که هاشمی تنهای تنها بود. من یکی از آن‌ها را بعد از روز هفتم تیر دیدم که یار امام آیت‌الله دکتر بهشتی دیگر در میان ما نبود. روزی بود که آیت‌الله خامنه‌ای در بستر در بیمارستان بود و آیت‌الله هاشمی تنهای تنها بود. به مجلس آمد و تلاش کرد جلسه مجلس تشکیل شود. آن روز احساس می‌شد مدیر اجرایی کشور تنها هاشمی رفسنجانی است. وجود امام به عنوان رکن بزرگ کشور و انقلاب اساس خنثی شدن توطئه‌ها بود. هاشمی آن روز بار نظام جمهوری اسلامی ایران را تنها بر دوش گرفت. آن روزهای سخت گذشت و عبور شد. 

هاشمی به ما می‌گوید باید در روز سخت باید به صحنه بیاییم. من احساس می‌کنم امروز کشور یکی از آن روزهای سخت است. من گاهی فکر می‌کنم امروز سخت‌تر از سال ۶۰ و ۶۲ و دهه ۶۰ است. جبهه دوست و دشمن کاملا روشن بود و این کار را آسان می‌کرد. امروز به جایی رسیدیم به صحنه آمدن و گره‌ها را باز کردن به سادگی امکان‌پذیر نیست.

هرجا هاشمی می‌دید مصالح کشور اقتضا می‌کند او باشد و حرف بزند او دریغ نمی‌کرد. جنگ تحمیلی که مستقیم و غیرمستقیم هزار میلیارد دلار خسارت بر کشور وارد کرد. متجاوزین خواستند این خسارت را بر ملت ما وارد کنند. هاشمی بود که با تدبیرش پایان جنگ را این‌چنین رقم زد که همه اسرای ما با عزت به کشور برگردند.

کاش هاشمی سال ۹۷ هم بود که اسفند ۹۷ دولت عراق رسما لایروبی شط‌العرب و خط اروند را به عنوان خط مرزی کشور رسما اعلام کرد. باید یاد کنم از سردار شهید قاسم سلیمانی و دکتر ظریف که نقش بسیار بزرگی داشتند تا آن روز با نخست‌وزیر عراق به توافق برسیم. من اسفند ۹۷ را پایان جنگ تحمیلی می‌دانم.

حسن روحانی: هر جمهوری اسلامی به غیر از آنکه امام فرمود، آن جمهوری اسلامی نیست که مردم به آن رای دادند

به گزارش جماران؛ حسن روحانی در مراسم هفتمین سالگرد رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: انتخابات آزاد، سالم، رقابتی، امن یکی از آثار انقلاب اسلامی است. ما به قولی که به ملت دادیم باید عمل کنیم.

به پائیز سال ۵۷ در نوفل‌لوشاتو برگردیم که امام حکومت آینده را برای ایرانیان و جهانیان ترسیم می‌کرد. رای بی‌نظیر به جمهوری اسلامی به این دلیل بود که امام جمهوری اسلامی برای مردم تعریف و تبیین و ترسیم کرده بود.

هر جمهوری اسلامی به غیر از آنکه امام آن روز فرمود آن جمهوری اسلامی نیست که در ۱۰ و ۱۱ فروردین مردم به آن رای دادند. امام در دی‌ماه ۵۷ فرمود حکومتی که ما دنبال آن هستیم حکومتی است متکی به آرای ملت به گونه‌ای که تمام آحاد ملت در انتخابات شرکت داشته باشند. در این حکومت باید زمامداران حکومت با نمایندگان ملت دائما مشورت کنند. 

حسن روحانی: امام به صراحت گفت میزان رای ملت است و همه با هم

اقلیت حاکم از سخن رهبری در مورد انتخابات پرشور خوشحال نیست؛ حرف رهبری حرف دل اکثریت ملت است

به گزارش جماران؛ حسن روحانی در مراسم هفتمین سالگرد رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: امام به صراحت گفت میزان رای ملت است و همه با هم. امروز هم رهبری معظم انقلاب به صراحت می‌گوید یک انتخابات پرشور با مشارکت، با رقابت، با سلامت و امنیت. من می‌فهمم اقلیت حاکم از این سخن رهبری خوشحال نیست، این حرف رهبری حرف دل اکثریت قاطع ملت ایران است.

 حسن روحانی: خدا نکند روزی رد یا تائید صلاحیت‌ها حزبی شود

 مگر می‌شود بدون استقلال قوه قضائیه و نیروهای مسلح از جناح‌گری‌ها انتخابات سالم عمل شود؟

 همه یک ملتیم؛ باید در کنار هم باشیم و دست هم را بگیریم

به گزارش جماران؛ حسن روحانی در مراسم هفتمین سالگرد رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی: صداوسیما از آن ملت است. این را باید ملت احساس کنند.

نیروهای مسلح به عنوان حافظ امنیت ملت و نظام است. نیروهای مسلح اختصاص به حزب و جناح خاصی ندارد. مگر می‌شود بدون استقلال قوه قضائیه و نیروهای مسلح از جناح‌گری‌ها انتخابات سالم عمل شود؟ همه این نهادهای عظیم و بزرگ فوق جناح هستند. به گونه‌ای باید عمل کنند که مردم احساس کنند انتخاباتی است که اگر صلاحیتی رد یا تائید می‌شود باید شفاف و قانون‌مند و بی‌طرفانه باشد. قاضی وجدان عمومی مردم است.

خدا نکند روزی پیش بیاید که رد یا تائید صلاحیت‌ها حزبی شده است. آن روز، روز خطر برای نظام و انقلاب ماست. انقلاب متعلق همه ملت ایران است. نظام جمهوری اسلامی ایران متعلق به همه ملت ایران است. ما همه یک ملتیم. باید در کنار هم باشیم و دست هم را بگیریم. هیچ‌وقت در اتاق دفتر هاشمی رفسنجانی به روی جناحی باز و جناحی دیگر بسته نبود.

روحانی: برای اولین بار در سال ۹۸ و ۱۴۰۰ ما انتخابات حداقلی داشتیم؛ این درد را کجا ببریم؟

به گزارش جماران؛ حسن روحانی در مراسم هفتمین سالگرد رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: خب همه طرفداران دولت را تایید می‌کردید، خب رای نمی‌آوردند. چرا سال ۹۸ کاری کردید که اکثریت مردم پای صندوق رای نیامدند. در ۹۲ نزدیک ۷۳ درصد و در ۹۶ بیش ار ۷۳ درصد مردم پای صندوق رای آمدند.

اشاره روحانی به کارشکنی های تندروها در کشور: ۵ عملیات بزرگ کردند که آخرینش سفارت عربستان بود!

به گزارش جماران؛ حسن روحانی در مراسم هفتمین سالگرد رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: سال ۹۳ با افزایش نرخ بنزین دوستان ما در مجلس و دولت پیش‌بینی تورم بالا می‌کردند. اما یک واحد درصد تورم بالا نرفت. چون مردم دولت را از خودشان می‌دانستند.

چرا نتوانستند برجام را از بین ببرند. ۵ عملیات بزرگ کردند که آخرینش سفارت عربستان بود. چرا ناموفق بودند؟ به دلیل اینکه دنیا می‌دانست، پشت سر دولت، ملت است. وزیر خارجه آمریکا به وزیر خارجه ایران گفته بود ما اجتماع مردم را در سفر رئیس‌جمهور به اصفهان در ۱۵ بهمن ۹۳ دیدیم.

 کنایه روحانی به شورای نگهبان: باز می‌خواهید رقیب نامزد اصلی انتخاب آرای باطله باشد؟ 

به گزارش جماران؛ حسن روحانی در مراسم هفتمین سالگرد رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: امروز روز امتحان بزرگ تاریخی برای شورای محترم نگهبان است. تاریخ در این روزها درباره شورای نگهبان قضاوت خواهد کرد. باز می‌خواهند رقیب نامزد اصلی انتخاب آرای باطله باشد؟ 

 روحانی: مردم تحول و زندگی راحت می‌خواهند

به گزارش جماران؛ حسن روحانی در مراسم هفتمین سالگرد رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: مقام معظم رهبری فرمود اگر تحول می‌خواهید راه آن انتخابات است. مردم تحول و زندگی راحت می‌خواهند.

روحانی: مشروعیت کل نظام با رای ملت است

 اقلیت حاکم نه مشارکت حداکثری می‌خواهد نه رقابت؛ می‌خواهد انتخابات سردی باشد که آن اقلیت ادامه دهند

به گزارش جماران؛ حسن روحانی در مراسم هفتمین سالگرد رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: با وجود کرونا و نفت منهای سه دلار و جنگ اقتصادی دیوانه‌ای مانند ترامپ، نگذاشتیم زندگی مردم فروبپاشد. از ۹۲ تا آخر ۹۹ قیمت کالا و خدمات ۴.۲ برابر شد. حقوق کارکنان ۵.۱ برابر شد. حقوق کارگران ۵.۵ برابر شد. حقوق بازنشستگان ۷.۷ برابر شد. حقوق افراد تحت پوشش ۱۲.۷ برابر شد. تورم ما ۳۶.۴ و رشد اقتصادی ما ۴ بود. سه ماهه اول ۱۴۰۰ رشد اقتصادی ما ۶.۷ درصد بود. هنوز در این چند سال به این میزان رشد نرسیدند.

فرق ما با این دولت یک چیز بیشتر نبود، حمایت مردم. حمایت مردم در صورتی ایجاد می‌شد که گوش شنوا داشته باشیم. مشروعیت کل نظام با رای ملت است. امام در نامه به شورای بازنگری به صراحت فرمودند ولی مشروع، ولی منتخب ملت است. همه چیز با رای مردم است. امام چنین نظامی به ما معرفی کرده است. مقام معظم رهبری به همین تاکید دارند. انتخابات را رقابتی و مشارکتی و سالم و امن اعلام می‌کنند.

می‌دانم اقلیت حاکم نه مشارکت حداکثری می‌خواهد نه رقابت. می‌خواهد انتخابات سردی باشد که آن اقلیت ادامه دهند. حکومت فرد مهم نیست، منافع ملی مهم است. منافع جناح مهم نیست، رضایت عامه مهم است. ما راهی جز حفظ انقلاب و عظمت ایران نداریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا