امروز سه شنبه۲۸ آذر ماه ۱۳۹۶ ساعت ۰۱:۵۹:۳۴

شناسه خبر: 4831
منتشر شده در تاریخ: ۲۸ آبان ,۱۳۹۶
ساعت: ۱۲:۲۰ ق.ظ

منفعت شخصی یا عمومی   «رفاه»، «آسایش» و «امنیت» سه مولفه حیاتی برای زندگی بشر در طول تاریخ چندین هزار ساله اش تاکنون بوده است. اگر نگاهی به آثار اندیشمندان بشری در درازای تاریخ بیندازیم، شاهد خواهیم بود کسانی که یک گام جلوتر از جوامع خود با دغدغه‌های انسانی دست به گریبان بوده‌اند، همگی به […]

منفعت شخصی یا عمومی

 

«رفاه»، «آسایش» و «امنیت» سه مولفه حیاتی برای زندگی بشر در طول تاریخ چندین هزار ساله اش تاکنون بوده است. اگر نگاهی به آثار اندیشمندان بشری در درازای تاریخ بیندازیم، شاهد خواهیم بود کسانی که یک گام جلوتر از جوامع خود با دغدغه‌های انسانی دست به گریبان بوده‌اند، همگی به شکل متفق‌القول اعتقاد داشته‌اند که کار و فعالیت انسان باید در راستای منافع عمومی باشد، چراکه در غیر این صورت آنچه رخ خواهد داد، چیزی جز تعارض منافع و حرکت در مسیر نابودی نوعِ بشر نخواهد بود.

یکی از نمونه‌های بارز حفظ منافع عمومی را می‌توان در بر دوش  گرفتن اختیار حل مشکلات مردم و به زبان دیگر،انتخاب شدن برای حضور در گروه و یا جمعی می باشد که حضور در شوراهای اسلامی شهر و شهرستان و… هم از این مقوله نمی تواند جدا باشد.

عدم تشکیل جلسات شوراهای اسلامی شهر و شهرستان و عدم انتخاب شهردارعجب شیر،به هر دلیلی که باشد امری پذیرفته شده نبوده و منتخبان مردم بایستی با حداکثر تعامل و صعه صدر ممکن در کنار یکدیگر قرار گرفته و به اموری که بدانها واگذار گردیده بپردازند و خدای ناکرده چنین برداشت نشود که اتفاقات پیش آمده معطوف به حفظ منافع شخصی هست.

بی شک از ویژگی های ذاتی انسان، حُبّ ذات، خودخواهی و خوددوستی است. این خصیصه، او را به سوی جلب منفعت شخصی و نیز دفع ضرر، سوق می دهد. و شاید منفعت طلبی، تنها (و لااقل قوی ترین) عاملی باشد که انسان ها را به سوی تلاش و کار، و کسب دانش و مهارت های زندگی کشانده، تحمّل رنج ها و مشقت ها را برایش معقول و موجّه جلوه می دهد. بنا بر این، شایسته است عواملی که در تقویت روحیه اهتمام به منافع جمعی مؤثّرند، شناسایی گردند و مورد بررسی قرار گیرند.

از نگاه اسلام، منافع جمع بر منافع فرد، ترجیح دارد، هرچند به ضرر فرد یا گروه خاصی باشد؛ از همین روست که مسلمانانی را که با کفّار، پیمان بسته بودند، مکلف به پایبندی بدان می کند؛ چرا که رعایت جانب عدالت اجتماعی را لازم تر و واجب تر از منتفع و یا متضرّر نشدن یک فرد می داند.

بنا بر این، طبق دستور اسلام، وقتی مصالح و منافع مادی جامعه با منافع معنوی انسان تعارض پیدا می کند، منافع معنوی را باید ترجیح داد و بدین خاطر است که از شوراهای اسلامی انتظار می رود با حرکت بر مبنای قانون و لحاظ حقوق عموم شهروندان،قانونمداری خود را به منصه ظهور برسانند.

 

اخبار مرتبط :